Zo krijgt stress geen vat meer op jou

“Lopen! Pff... Net op tijd op de trein.”

“Oh, nee! De wekker ging niet af!!”

“Binnen 2 uur geef ik de belangrijkste presentatie uit mijn carrière. Spannend!”

“Deze rol zou ik zo graag spelen! Duimen dat de auditie goed verloopt.”

Motivatiepieken of een berg waar je niet tegen opgewassen bent?

We hebben heel de dag door kleine of minder kleine stresspieken.
Op zich geen enkel probleem. Ze kunnen je motiveren om je uiterste best te doen.

Maar neem je tussendoor geen moment om te ontspannen en tot rust te komen, dan stapelt de stress zich op. Tot je tegen een te grote berg aanloopt.

Je geheugen laat je in de steek. Je kan je moeilijker concentreren. Of je krijgt lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, spierspanning en slapeloosheid.

Je hersenen werken op een lager niveau.

En hoe lager het werkingsniveau, hoe meer impact de klachten hebben.

Als je ontspannen bent, kan je je hele brein gebruiken. Dus ook de meest geavanceerde delen, namelijk de neocortex. Dat is het gebied waarmee we écht denken.

  • Logica waardoor je kan plannen en ordenen
  • Helder denken
  • Creativiteit nodig om problemen op te lossen
  • Nieuwe informatie leren en opslaan in je geheugen
  • Spraak
neocortex

Tussen de verschillende stukjes van de neocortex zijn er verbindingen. Zie het als snelwegen die informatie vlot doorgeven zodat alle delen vloeiend samenwerken.

Maar onder stress ontstaat er file. Je gezond verstand laat het afweten. En bij hele wegblokkades loop je zelfs rond als een kip zonder kop.

Emoties controleren jou in plaats van jij hen.

Je zakt af naar een lager breingedeelte: het limbisch systeem. Ofwel het emotionele brein.

Alles draait rond emoties

  • Gedrag komt voort uit emoties
  • Zonder enige logica
  • Regelt het immuunsysteem en automatische reacties


Een negatieve emotie zorgt ervoor dat je gelijkaardige ervaringen ontwijkt.

  • Spreekangst
  • Extreme verlegenheid
  • Bewegingen vermijden die ooit pijn veroorzaakten
  • Niemand écht dicht laten komen


Een positieve emotie doet je verlangen naar herhaling.

  • Roken
  • Alcohol drinken
  • Te veel snoepen
  • Adrenalinekicks opzoeken
limbisch systeem

Je leert dus door steeds hetzelfde te doen.
Maar doordat de toegang tot de neocortex vertraagd of geblokkeerd is, kan je geen andere strategieën kiezen.

Daardoor is het zo moeilijk om te stoppen met roken en niet te hervallen bij een stresspiek.
Of ga je meer snoepen als je moe bent.

En dat kan weer voor bijkomende frustratie zorgen. Waardoor je nog meer stress creëert.

Of je blijft doorgaan. Tegen beter weten in.

Je bent nu helemaal overgeleverd aan onbewuste reacties.

Te veel stresspieken na elkaar stapelen zich op tot een onoverkomelijke berg.
Maar ook te lang blijven doordoen put je zodanig uit dat je niet meer verder kan.

Je schakelt over op automatische piloot. De hersenstam, het meest basale deel van het brein, neemt het over.

  • Je bent hyperalert
  • Richt zich op overleven
  • Controleert de ademhaling, darmen en blaas
  • Ontvangt informatie uit de zintuigen
  • Zonder verbinding met emoties of denken
  • Leert door beweging en aanraking


De enige prioriteit is overleven. Het stressniveau is nu zo hoog dat je brein denkt dat je in levensgevaar bent. Het denken is volledig uitgeschakeld.

hersenstam

Je reageert volgens vastgelegde patronen.

Je scant bijvoorbeeld continu de omgeving om snel te kunnen reageren op een plotse bedreiging. Je merkt dan elk detail op. Je bent afgeleid door de minste beweging, zoals een vlieg die je in je ooghoek ziet.

Of je verschiet je een bult wanneer de deurbel gaat.

En ook je lichaam zet zich schrap.

Spieren spannen aan zodat je in een flits kan vluchten. Of je klemt de kaken op elkaar alsof je je letterlijk ergens in vastbijt.

Daardoor ben je niet meer vrij. De ruimte om helder te denken is beperkt. Je beweegt stroef, in je lichaam én in je hoofd. Dat voelt wankel aan.

Dus ga je nog meer opspannen. In een poging om controle te krijgen over de situatie en jezelf.

Maar net dat zet druk op jou. De stress blijft pieken.

Zo doorbreek je eenvoudig de stressloop.

Eerst en vooral zal je aan de hersenstam duidelijk moeten maken dat je leven niet in gevaar is.
Aan het niet halen van een deadline zal je niet sterven.

Omdat dit deel van de hersenen zo basaal is, verstaat het geen taal. Erover praten of nadenken zal dus weinig effect hebben.

Om écht door te dringen moet je op de juiste manier communiceren. Door te bewegen doorbreek je de spanningsketen. Verhoog je ook nog je lichaamsbewustzijn dan merk je in de toekomst sneller op dat er files ontstaan in de neocortex.

Vrij kiezen hoe je denkt en doet?
In alle mogelijke omstandigheden?  

Ga dan aan de slag met de basis. En vermijd wegblokkades in de hogere gebieden.

  • Ontspan in lichaam en hoofd
  • Luister naar je emoties zonder je erdoor te laten leiden
  • Verkrijg de ruimte om vrij te denken en bewegen
  • Zie vlot verschillende opties
  • Voel je goed in je vel

Niets of niemand houdt je nu nog tegen om ten volle te zijn wie je wilt zijn. En om het leven te leiden zoals jij het voor ogen hebt.

stressvrij

Dit vind je misschien ook interessant: