PLUFOR
Scan 8

Hoe voer je de oefening uit?

Stap al stampend met de voeten op de grond rond.
(Met blote voeten heeft het grootste effect.)

Opmerking: Heb je moeite om ‘nee’ te zeggen? Of om voor jezelf op te komen? Zeg dan luid ‘nee’ elke keer je stampt. Wijs ondertussen naar wat je niet aanstaat of hou dingen in gedachten waar je nee tegen wilt zeggen.

Welk effect heeft deze oefening?

Met platte voet op de grond stampen, doet je letterlijk steviger in je schoenen staan. 
Zit je te veel in je hoofd dan zal het moeilijk zijn om met platte voet te stampen. 

Hoe steviger je staat, hoe beter je om kunt met plotse veranderingen. Want stevig wilt niet zeggen dat je stokstijf staat. Het betekent net dat je niet snel je evenwicht verliest. Door je aan te passen én daarbij rekening te houden met je eigen grenzen.

Door te stampen (of springen) maak je in de hersenen ook verbinding tussen verschillende hersengebieden. In stressvolle situaties reageer je vanuit de hersenstam, een laag gelegen gebied dat instaat voor onbewuste reacties die ons beschermen tegen gevaar. Op dat moment heb je geen toegang tot de neocortex, een hoger gelegen gebied dat ons mens maakt. Daar vinden we oplossingen, krijgen we ideeën, kunnen we alles rationeel bekijken en zit onze creativiteit. 
Stampen of springen zorgt ervoor dat je niet blijft vast zitten in de lagere hersengebieden, maar ook toegang hebt tot de neocortex.

Je blijft dus niet in stress zitten. Je gaat niet piekeren. 
En je komt tot oplossingen.