PLUFOR
Scan 15

Hoe voer je de oefening uit?

Maak een kommetje met je hand. Leg je hand zo op je schouder dat je die zoveel mogelijk omvat. Wrijf traag en met aangename druk over je hele arm en hand. Herhaal dit 3 keer.

Doe daarna hetzelfde aan de andere kant.

Wrijf op dezelfde manier over je benen. Van je heup tot over de voeten.
Je kan over beide benen tegelijk wrijven of één been per keer.

Opmerking: Je kan ook over de zijkanten en/of achterkant wrijven zodat je de hele arm en het hele been afgestreken hebt.

Welk effect heeft deze oefening?

Stress kan ervoor zorgen dat je te veel nadenkt en piekert. Je zit te veel in je hoofd en verliest de voeling met je lichaam. Door druk te geven op de armen en benen gaat de aandacht naar deze lichaamsdelen. En kom je dus meer uit je hoofd en in je lichaam.

Je voelt je steviger staan. Je blik wordt ruimer. En je kan beter loslaten.

Je voelt ook beter de grenzen van jouw lichaam. De huid is namelijk letterlijk jouw lichaamsbegrenzing.
Maar ook figuurlijk heb je dan een beter besef van je grenzen. Je kan gemakkelijker prikkels filteren, zoals nieuwsfragmenten of berichten op sociale media. 
Je grenzen bewaken lukt beter. En dat zorgt er dan weer voor dat je minder snel in het rood gaat.