PLUFOR
Scan 11

Hoe voer je de oefening uit?

Plaats één voet een beetje naar achter. Je zet de voet niet helemaal plat, maar steunt op de tenen. 
Breng je armen boven je hoofd. 
Maak je rug lichtjes hol door je bekken naar voor te duwen. Je kantelt het bekken hierbij niet.
Kijk lichtjes omhoog.

Je blijft op de voorste voet steunen. De achterste voet dient enkel om je evenwicht te bewaren.

Wissel van voet. 

Herhaal 5 keer met elke voet.

Als extraatje kan je telkens je de oefening uitvoert iets benoemen dat die dag goed is verlopen of waar je dankbaar voor bent. 
Let er op dat je alles positief formuleert.

Bijvoorbeeld:
De zon schijnt vandaag! (en dus niet: het regent niet)

Kan jij tien dingen benoemen?

Welk effect heeft deze oefening?

Bij deze beweging breng je de schouders naar achter waardoor de borstkas opent. De spiertjes tussen de ribben worden gerekt. 
Hierdoor kan je gemakkelijker en dieper ademen.
Je zal je minder snel angstig of gespannen voelen.

Wanneer je het hoofd licht naar achter kantelt, beweegt het gehemelte mee. Het duwt tegen een deeltje in de hersenen: de hypofyse. 
Dit deeltje staat in voor het vrijgeven van gelukshormonen. Doordat het gehemelte tegen de hypofyse duwt, stimuleer je de productie van die hormonen.

Benoem je gelijktijdig alle positieve dingen die je die dag meemaakte, dan versterk je de productie van gelukshormonen.