Hyperindividuele begeleiding

door jou volledig in kaart te brengen

Voor je de eerste stappen kan zetten naar de allerbeste versie van én voor jezelf nemen we uitgebreid de tijd om na te gaan wat jou tegenhoudt. 

Welke obstakels liggen op jouw pad? Wat verhindert de toegang tot jouw volledige potentieel?

Level 5 - Doel bepalen

Ik breng jou in omgekeerde volgorde in kaart. Dat wilt zeggen dat we starten bij level 5. Om daarna te kijken welke hindernissen daar onder zitten.

Wat is jouw doel?
Wat wil je veranderen, verbeteren of bereiken?
Je krijgt op voorhand een aantal vragen om al eens over na te denken. Zo kunnen we snel tot de essentie komen. En jouw doel heel specifiek vastleggen.

Heb je puur lichamelijke klachten?
Dan ligt daar de prioriteit. We gaan onmiddellijk aan de slag om jouw klachten zo snel mogelijk weg te werken. 
Tijdens de sessies observeer ik jouw houding en lichamelijke reacties. Zo breng ik je stukje per stukje in kaart. 
Eens de fysieke klachten zijn afgenomen kan de focus eventueel verlegd worden naar onderliggende zaken die je ook graag wil aanpakken.

Is jouw doel meer algemeen?
Zoals een betere lichaamshouding, meer zelfvertrouwen of minder overprikkeld zijn.
Dan breng ik jou eerst volledig in kaart. Aan de hand van een hele reeks eenvoudige fysieke testjes observeer ik hoe je lichamelijk reageert. En dat geeft een beeld van hoe je figuurlijk in het leven staat.  

van a tot z

Level 4 - Vaardigheden

Om jouw doel te kunnen bereiken, moet je lichaam vloeiend en moeiteloos kunnen bewegen
Want gebruik je te veel spanning of kracht dan weerspiegelt zich dat ook in je hoofd. 

We bekijken 4 groepen vaardigheden:

  1. Coördinatie
    Hoe vlot kan je lichaamsdelen tegelijk bewegen?
    Hoe goed werken ze samen? 
    Dat geeft een beeld van de samenwerking van de verschillende hersengebieden. En dus van je creativiteit, probleemoplossend vermogen en stressniveau.

  2. Evenwicht
    Zowel in stilstand als tijdens bewegingen. 
    Hoe beter je je evenwicht kan bewaren, hoe meer je ook op andere vlakken in balans bent.

  3. Lateralisatie
    Dat is de mate waarin beide lichaamshelften met elkaar kunnen samenwerken én tegelijk iets anders kunnen doen. 
    Bijvoorbeeld: als je knipt zal één hand het papier vasthouden en de andere hand knippen
    Een goede lateralisatie is enkel mogelijk bij voldoende verbindingen tussen linker- en rechterhersenhelft. En dat is dan weer noodzakelijk om vlot te leren, automatiseren, oriënteren in tijd en ruimte, onderscheiden van oorzaak en gevolg.

  4. Ogen en oren
    Zintuigelijke informatie geeft je een beeld van de omgeving.
    En van jouw plaats erin. 
    Als de prikkels te fel of te weinig binnenkomen zal dat een invloed hebben op hoe je de wereld waarneemt. 
    We gaan niet zozeer na hoe goed je ziet of hoort. Wel in welke mate beide ogen of beide oren samenwerken en hoe vlot de informatie verwerkt wordt. 
    Chaotische prikkelverwerking geeft ook een warboel in het hoofd.
ontwerp zonder titel

Level 3 - Onbewuste patronen

Je kan pas vloeiend en moeiteloos bewegen als je bewust kan kiezen hoe en wanneer je beweegt. 

En dat is vaak niet het geval.

Stress, vermoeidheid of opwinding geeft een gevoel van onveiligheid. Je lichaam gaat in overlevingsstand. 

Je probeert jezelf te beschermen met onbewuste denk- en bewegingspatronen. Reflexen die al sinds de oertijd in onze hersenen staan geprogrammeerd.

Te vaak blijven deze reflexen op de voorgrond staan.
Waardoor je dus vastzit in bewegingspatronen. Die onderdrukken vergt veel energie. En dat geeft dan weer vermoeidheid en stress. Waardoor ze nog meer op de voorgrond komen.

We brengen 21 reflexen in kaart. 
Hoe meer er nog te actief zijn, hoe groter de invloed ervan. En hoe minder vrij je bent om te kiezen hoe jij in het leven staat. Letterlijk én figuurlijk.

foto 028

Level 2 - Scharnierpunten

Reflexen komen op de voorgrond te staan wanneer je druk voelt.
Door stress, vermoeidheid of opwinding. 

Maar voor je die druk waarneemt reageer je volgens een ander beschermingsmechanisme: je wijkt uit

Stel dat je een deadline moet halen, dan kan je op twee manieren reageren:

  • je schiet in actie, als een kip zonder kop ga je in overdrive
  • je geeft op voorhand al op, het gaat je toch niet lukken


Tussen die uitersten zit nog een heel gamma aan reacties. Maar je neigt dus naar één van die twee.

Naar welke kant je neigt, zie je ook in het lichaam. 

Zo zijn er 6 scharnierpunten die weergeven hoe jij reageert in stressvolle situaties.

Lukt het niet om terug naar de evenwichtspositie te komen dan moet je constant spieren opspannen om je recht te houden. En ook in je hoofd heb je het gevoel dat je snel wankelt. Of wil je met alle macht de controle houden. 

We nemen je lichaamshouding onder de loep. 
De mate waarin je afwijkt van de nulpositie is een spiegel van jouw stressniveau. En geeft weer op welke gebieden dat tot uiting komt.

Level 1 - Lichaamsbewustzijn

Je kan pas écht voelen dat je uit balans bent en te veel opspant als je je bewust bent van jouw lichaam. 

Je hebt in jouw hersenen een kaart van de verschillende lichaamsdelen. 
Enkel op een volledige kaart kunnen we het pad naar jouw doel uitstippelen. 

We bekijken hoe goed jij jezelf aanvoelt. 
En of dat tot in het kleinste gewrichtje lukt. 

Daarnaast gaan we de stand van de verschillende gewrichten na.
Want die bepalen jouw houding. Fysiek én mentaal.

Het pad naar jouw doel

In een handig boekje worden alle observaties aangeduid. 
Je leest er wat ze betekenen en welke effecten ze hebben op mentaal, sociaal, emotioneel, cognitief en fysiek vlak. 

Door samen op pad te gaan, mag je dus veranderingen verwachten op al die gebieden. 

ontwerp zonder titel (1)