Waarom complimentjes krijgen

vreselijk ongemakkelijk voelt

Iemand een compliment geven? Vinden we geen probleem.

Maar een compliment ontvangen?

Dat is voor veel mensen vaak ongemakkelijk. 

Want ze denken dat het compliment niet klopt.
Ze hebben moeite om die pluim op hun hoed te steken.

Of ze weten niet hoe te reageren.

Hoe dan ook: het lukt niet om het compliment écht op te nemen.
En te genieten van het moment in de schijnwerpers.

Hoe goed jij complimenten aanvaardt?

Je handen verklappen het

De voornaamste functie van je handen is dingen vastnemen.

In je hoofd vertaalt zich dat in grip krijgen op gebeurtenissen en emoties. En snel iets vatten.

Maar je moet ook kunnen loslaten. Anders blijf je hangen aan gedachten of ideeën. Dan heb je moeite om personen, een job of een situatie te laten voor wat het is.

Een goed evenwicht tussen een vuist maken en de vingers spreiden geeft dus ook een goede balans tussen dingen begrijpen en ze een plaats kunnen geven.

Hou je je handen vaak in een vuist? Dan zoek je onbewust naar houvast. Je wil meer grip op jezelf of de wereld rondom jou.

Met gebogen vingers lijkt het dat je iets vasthoudt. En zo krijg je een gevoel van controle.

Je kan gemakkelijk een compliment aannemen. Maar eentje geven ligt dan weer moeilijker. Omdat je niet weet wat je moet zeggen of gewoonweg omdat je er niet aan denkt.

Ben je geneigd om de vingers te strekken of te spreiden? Dan richt je de aandacht meer op de ander. Je houdt ook graag controle, maar door te delegeren en toezicht te houden. Je laat gemakkelijk dingen los. Misschien soms iets te snel.

Je geeft graag en veel complimenten. Maar als je er krijgt, dan heb je moeite om ze te aanvaarden.

Zo grijp je jouw moment in de spotlights

  • Maak een krachtige vuist
  • Met de duim op de vingers
  • Spreid de vingers daarna zo ver mogelijk uit elkaar
  • Blijf dit herhalen gedurende een halve minuut.

Door deze oefening geregeld te doen, merk je dat je de handen anders houdt. De vingers zijn meer ontspannen.

En zo kom je ook in je hoofd in balans. Je vindt een evenwicht tussen complimenten geven en ze oprecht aanvaarden.

Hoe jij reageert op het onverwachte en waarom dat zo is

Misschien kan jij niet direct en zonder blozen ‘dank je wel’ zeggen als je een compliment krijgt.

Plots sta je in de schijnwerpers. En je weet niet hoe je moet reageren. Of je richt de spotlights onmiddellijk op iemand anders. Door een compliment terug te geven. Zo is de aandacht snel van jou afgeleid.

Hoe je reageert op een onverwachte gebeurtenis kan je zien aan de manier waarop je je wegduwt.

Laat je naar een muur vallen en vang je op met de handen. Duw je dan krachtig af.

Voelt dat maar raar? Of blijven de armen gebogen?

Dan heb je moeite om dingen van je af te zetten. Zeker als ze plotseling op je afkomen. Zoals complimenten. Het overvalt en overweldigt je. Resultaat: je staat met de mond vol tanden. Dit is dan ook dé reden waarom je liefst op de achtergrond blijft.

Maar strek je de armen helemaal? Dan sta je paraat om alles van je af te slaan. Je houdt het liefst alles en iedereen op afstand. Ook complimenten.

Je staat graag in het middelpunt, maar op je eigen voorwaarden. Een compliment komt te dicht en dat kan je niet laten gebeuren. Dus leid je de aandacht af.

Zo voel je je nooit meer ongemakkelijk bij een compliment

Beeld je in dat een compliment iets tastbaars is. Een cadeautje dat je echt kan vastnemen. Je houdt de handen open, ontvangt jouw complimentendoosje en stopt het in je hart.

Geef daarna zelf een complimentje cadeau. Door met de handen te vertrekken op de borst en het te reiken naar iemand of iets die het verdient.

Herhaal deze beweging gedurende een halve minuut. Met of zonder complimenten die je afwisselend aan jezelf en aan iemand anders geeft.

In het begin zal één richting lastiger voelen. Maar hoe vaker je dit doet, hoe beter het aanvoelt.

En hoe meer je kan genieten van af en toe op een voetstuk gezet te worden.

Tijdens het Brain & Body Boost-traject is dit zowat een vaste waarde.

Want bij elk doel – meer zelfzekerheid, een betere houding of stoppen met roken – is toelaten dat je eventjes in de spotlight staat een belangrijke stap naar zelfaanvaarding. Wat dan weer de basis is voor zowat alles.

Wil jij ook graag verder aan de slag?

Tijdens een Time to Talk kan je kennismaken met de Brain & Body Boost-methode. En kom je te weten hoe we samen op pad kunnen gaan naar de beste versie van en voor jezelf.